In de stad Groningen hebben vorig jaar de autodealers Nefkens en Terwolde hun gezamenlijke nieuwbouwpand betrokken. Aan de ene kant de Peugeot-dealer en aan de andere kant de Renault-dealer. Een omvangrijk pand met een even omvangrijke bestrating daaromheen, waarbij liefst 15.000 m2 aan voornamelijk betonnen bestratingsproducten is verwerkt. Bert Spijk van Noppert Beton: “Bij zo’n gigantische project is het zaak dat je als betonfabrikant de bestratingsmaterialen in een goed logistiek proces aanlevert, want de aannemer, in dit geval Gebr. Lambers uit Emmen, wil continue kunnen doorwerken. Je moet de minste chaos binnen de logistiek van zo’n megaproject voorkomen, want dat kost partijen veel geld.”
Bert Spijk is trots hoe dit omvangrijke project is verlopen en ook trots hoe zijn bedrijf heeft mogen bijdragen aan de prachtige nieuwe vestiging van Nefkens en Terwolde. “Als je het terrein ziet met de grote oppervlakten grijze en antracietkleurige betonstraatstenen en het lijnenspel van de betonbanden, dan zorgt dat voor een uitnodigende entree voor beide bedrijven. Mooier dan een plak asfalt. Het zijn veelal gangbare betonstraatstenen en betonbanden, maar ook zo’n functionele bestrating oogt schitterend door zijn omvang. Op het terrein is een mix van diverse bestratingsproducten verwerkt, met als basis grijze en antracietkleurige betonstraatstenen in combinatie met antracietkleurige dubbelklinkers, kunststof grastegels en 2 kilometer betonbanden.”
Aanvullende maatregelen ondergrond
Overigens vormden juist die gangbare bestratingsproducten een complicerende factor bij dit project. Ronald Gooijer, directeur van Gebr. Lambers legt uit: “We hadden de fundering conform bestek aangebracht en zouden starten met de bestrating toen uit aanvullend onderzoek bleek dat de ondergrond behoorlijke zetting zou vertonen en er drainage en een dikkere fundering in de ondergrond nodig waren in verband met aanwezige waterdichte kleilagen. De bestrating zou gaan ‘drijven’ door het water dat niet weg kon in de ondergrond als er geen aanvullende maatregelen zouden worden genomen. Die zijn uiteindelijk getroffen, maar het uitvoeren van straatwerk schoof een aantal maanden op. Op dat moment vraag je het nodige van de fabrikant om op korte termijn zo’n grote hoeveelheid producten te leveren, want de voorraad die voor dit project was gemaakt, had al een andere bestemming gekregen.”
Logistieke operatie
Bert Spijk haakt in: “Het gaat om gangbare producten die je in een lopende productie maakt. Wij kunnen binnen die lopende productie geen 15.000 m2 aan stenen en banden vasthouden op ons tasveld. Toen Gebr. Lambers uiteindelijk groen licht had om te straten, ontstond het vraagstuk om die benodigde producten tijdig te kunnen leveren. Het mooie is dat het bestratingsbedrijf de flexibiliteit toonde om binnen de werkindeling wat te schuiven, zodat wij de grote hoeveelheid bestratingsproducten op tijd konden produceren. Het was bovendien een behoorlijke logistieke operatie om de producten vervolgens op de bouwplaats te krijgen. De levering verliep soepel en droeg bij aan het slagen van dit project. Het is één van onze grotere werken. Minder aansprekend misschien door de gangbare producten, maar voor ons wel aansprekend door de soepele ad hoc levering.”
Bron: http://magazine.bton.nl/bton-digitaal-2-2019?_ga=2.251717129.1043910431.1562248383-382244498.1556548824#!/bestrating-groningen